Sidor

onsdag 2 januari 2008

Kändisar i reklam

Två brudar från Handelshögskolan i Stockholm har gjort en examensuppsats om kändisar i reklam. Om de kommit från Berghs hade åtminstone jag lag mer vikt vid uppsatsen. En kombination av kunskaper kring hur reklam görs och lite kritiskt tänkande hade kanske gett det hela lite substans.

Inte nog med att man höjer på ögonbrynen redan över vilken skola de kommer ifrån. Det som presenteras i artikeln på Resumé är så motsägelsefullt att man kan börja undra om journalisten som snappat upp uppsatsen och återger den lider av amnesi.

Det dom lutar hela sin studie på är att det är bättre att använda sig av en kändis som har egenskaper som inte naturligt förknippas med varumärket. Som exempel ger dom Nike som använder sig av Zlatan, enligt tjejerna skulle det få större effekt om man istället använde sig av Darin.

Det, menar dom, skulle öka intresset för annonsen och folk skulle prata mer om den. Jaha, då undrar ju jag hur många som skulle intressera sig att handla. Men ok, det är vad dom tror.

För egen del skulle inte jag vilja identifiera mig med en tandställningsförsedd tonåring. Jag vill inspireras och när jag ser annonsen vill jag bli sugen på att träna. Det får mig att handla.

Men hur som haver, det var deras resonemang. Bara det att lite senare verkar dom glömt det. Då ger dom exemplet George Clooney som gör reklam för Nespresso. Då säger dom plötsligt att vitsen med att använda en kändis är att han ska förmedla de värden som produkten står för. Men inte tillsammans med texten för då blir det minsann övertydligt.

Det är bara det att det är hur kul som helst. Georgegossen sitter sexig som få med en rykande färsk kopp kaffe och texten lyder: Rich, sensual, intense, unique… Längre ner står det: Nespresso. What else? Men den humorn gick visst dom båda Handelsstuderande tjejerna förbi.

Sen kommer pricken över i. Paris Hilton gör reklam för hamburgare. Och det tycker flickorna är alldeles fel. Hon är nämligen så väldigt avlägsen det Hamburgerkedjan står för, så det blir bara förvirrande, säger dom.

Och visst, medger dom, det kommer säkert pratas en hel del om annonsen och generera en hel del nedladdningar – men kommer det verkligen att leda till fler köp?

Just rakt emot hur de resonerade kring Darin, för i det fallet skulle det vara ”Den oväntade kändisen”.

Amatörer. Som senare blir Marknadschefer nånstans och därmed också beställare av reklamtjänster. Skrämmande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lär de inte ut teorierna om konsumenters varumärkesscheman på reklamskolan Berghs?

Varumärken som är etablerade, solida hos en konsumenten behöver aktivera schemat med ngt mer oväntat, aktivera en ny "nod". Förväntad reklam skakar inte liv i schemat, det förblir intakt och opverkat.

På Berghs bryr man sig väl inte om försäljning...

Anonym sa...

lasa hela bloggen, ganska bra