Sidor

tisdag 7 augusti 2007

Roliga kvinnor

Jag hörde en intressant diskussion på radion häromveckan om kvinnlig kontra manlig humor. Och varför man inte skrattar lika mycket åt kvinnor som män. En man, som jag inte minns namnet på, sa att det beror på att man av tradition inte vill se kvinnor göra bort sig. Att om en kvinna till exempel ramlar eller är pinsam vill man hellre hjälpa henne.

Jag tror det ligger mycket i det. Men, jag tycker det finns många bra exempel på roliga kvinnor som i alla fall jag skrattar halvt ihjäl mig åt. Att de sen inte nämns när Aftonbladet frågat 15 chefer på tv-kanaler och produktionsbolag vilka tv-personligheter de vill jobba med tror jag beror på en kombination av hajp och dåligt minne.

Med det menar jag att de som hörts o synts mest senaste tiden får mest utrymme på en sådan lista. Det, plus att tråktjejer tagit plats senaste tiden. Ta till exempel Gry Forsell som syns överallt just nu. Har hon någonsin sagt ett endaste roligt ord? Nej just det. Eller Carina Berg. Inte heller särskilt rolig men hon har ändå fått exemplifiera kvinnlig humor i media senaste tiden.

För att friska upp minnet presenterar jag därför min lista på roliga tjejer.

1. Kattis Ahlström
2. Elin Ek
3. Anna Blomberg
4. Cecilia Frode
5. Helena af Sandeberg
5. Patsy & Edina

Inga kommentarer: