Sidor

tisdag 10 juli 2007

Tjejers lust

Läste en krönika i Aftonbladet igår. Innehållet fick mig att koka. Alltid, alltid när den här sortens åsikter luftas får jag en obeskrivlig bubblande ilska i kroppen. Och varje gång blir jag galet frustrerad över att jag inte har förmågan att uttrycka mig som jag hade önskat.

Jag blir istället som Viveka Seldahls karaktär i ”Änglagård”. Spottandes och fräsandes med ett desperat ”Det vet man väl hur det där går till, det vet ju alla. Jag vet nog”.

Det är inte ofta jag blir så här upprörd. Men det händer. Och det gäller nästan alltid sexuella övergrepp eller diskussioner om kvinnors sexualitet.

Senast över den stackars Frida med låten ”Dunka mig gul & blå”. Ja, jag skriver stackars för hon gör det mot bättre vetande. En sanslöst skön melodi som totalförstördes av en fullständigt desperat och puckad lyrik. Egentligen avskyr jag att ge mig in i den här sortens diskussioner för man hamnar alltid i facket pryd och avundsjuk. Allra helst tar den andra sidan till att man behöver knulla lite också. Eller ännu värre, bli knullad.

Frida försöker verkligen visa att vi tjejer kan ta makten, att vi kan ha våldsamt sex om vi vill. Och att vi vill ibland. Men det enda hon gör är att förstärka bilden av ojämnställt sex. Det är självbedrägeri på hög nivå. Och alla killars våta dröm. Att det plötsligt vid fyra på morgonen står en sanslöst söt liten tjej o viskar i hans öra att hon inte har några trosor på.

Snacka om killarnas förvåning när det gick upp för dem att den, visserligen sexiga rösten, inte alls kom från en sexig tjej utan en ganska tragisk person. I flera intervjuer har hon berättat att hon minsann blev våldtagen två gånger innan hon ens fyllt femton. Men hon lät killarna fatta att de gjorde fel, hon slogs och kämpade, så även om de tog det de ville förstod de att hon inte var med på det resonerar hon. Så hon är inget offer. Hon visade minsann.

Ja, och nu tar hon saken i egna händer och skriver en text som bevisar att tjejer också vill ha det så. Yeah right. Min tes, att hon bara lurar sig själv och försöker ta makten på det enda sätt hon vet, ta emot men säga att man väljer det själv, förstärks när jag läser i ytterligare en intervju att hennes mamma fick så mycket stryk av sin pojkvän att två nackkotor krossades. Behöver jag säga att Fridas uppväxt har kantats av droger och alkoholpåverkade föräldrar?

Om detta är ett sätt för Frida att bearbeta sina upplevelser har jag inget att säga om. Det är alla människors fulla rätt att uttrycka sig som man vill. Om det hjälper henne att få en frisk syn på sex o gå vidare. Fine. Det jag vänder mig mot är alla korkade killar som går på myten att tjejer gillar att ta emot o att de är både sexiga, självständiga, villiga o unga på samma gång.

Alltid samma jäkla korkade diskussion – de vill själva.

Här i bloggen upprördes jag av killarna på Stureplan som våldtog en tjej med hjälp av bland annat en fjärrkontroll (ja jo det är sånt vi tjejer drömmer om) men gick fria i tingsrätten. Då hänvisade jag till bloggen ”Utsikt från nedre botten" och det gör jag nu igen. Hon som skriver där, beskriver fenomenet så bra att jag inte ens tänker försöka göra det annorlunda, jag bara håller med.

Vad var det som triggade mig denna gång? Jo, Ronnie fucking Sandahl skriver i Aftonbladet om ungdomars sexvanor på sommaren främst när de åker till Ibiza. Han tycker att det är konstigt att vi förfasar oss över ungdomarnas, som han skriver, vilja att vara människor för åtminstone en vecka om året. Och fortsätter, ”Människor som är rädda, kåta glada, sökande. Människor som vill leva ut sina fantasier, långt bortom hemstadens tilldelade roller och förväntningar.”

Suck. Jag säger bara SUCK!

Va fan. När den här sortens åsikter kommer från en gubbe. Ja då kan jag ta det, jag kan avfärda det med en axelryckning. När min egen morbror, om hockeyvåldtäkten för några år sedan, sa att tjejen ville det. Då kunde jag skratta åt hans gubbigt sexistiska inställning. Vi blev visserligen rejält osams där vid middagen och mina ord var både hårda och arga. Men jag såg det som en avgränsad händelse. Vad kan väl det göra att en liten gubbe som lämnat ungdomen bakom sig tycker så?

Men när en ung kille, kommen ur den nya generationen. Den nya, jämnställda, fina generationen. Då tappar jag allt hopp.

Ronnie fucking Sandahl vänder sig mot att medierna i sin återkommande rapportering om det vilda festandet i charterbolagens sommarparadis skriver att ”tonårsflickorna hetsas till sex” och ”lockas att strippa”. Han toppar sitt resonemang med att det egentligen bara är fåniga föräldrar som inte kan tänka sig att deras små, söta döttrar kan eller vill ha sex.

Ronnies egen högst intelligenta analys är att tonårsflickorna ”bara vill slippa alla krav om att vara fina flickan, alla jävlar som förvägrar henne att bara få vara sjutton år och lite kåt”.

Ja, det är ju snyggt. Du måste vara en riktigt klarsynt och bra kille Ronnie. Verkligen.

Inga kommentarer: