Sidor

lördag 28 juli 2012

SSM

Nu är vi hemma igen efter en sväng till SSM (svenskt schäfermästerskap). Vi åkte i torsdags efter att vår underbara hundvakt Olle kommit hem till oss för att passa Mel och Messi. På fredagen lämnades de i hundgården en stund innan vi kom hem.

Väl på plats i Västerås bekantade vi oss lite i omgivningarna på promenad med Harper och Anna Lou innan vi käkade lite mat på campingens mathörna. Stugan vi hyrde var jättefin och stor med charmigt loft så där slog vi oss nöjt ner framför tvn med hundarna efter maten.

I alla övriga stugor runtom oss bodde förstås också schäferfrälsta med flertalet hundar med sig. Men de hade förstås inte hundarna inne som vi utan de bodde i kärror och bilar. Så när det blev dags för att sova upptäckte jag att det var en hel del skällande. Inte mycket sömn med andra ord :).

Men det får man ta på en schäferutställning så det gör mig inget. Däremot måste jag säga att jag är galet nöjd över Harper och Anna Lou som inte sa ett knyst på hela natten. Trots att det stod en parkerad bil med hund i precis utanför vårt sovrumsfönster.

Som sagt inte mycket sömn, men en skön säng som var stenhård och i det här fallet var det positivt eftersom det blir lättare för mig att röra mig när jag inte bara sjunker ner i sängen. Och med förväntningar och lite nervositet inför morgondagen behöver man inte så mycket sömn.

Vid femtiden på morgonen stängde jag av alarmet som skulle ringa vid halvsju och lät bara larmet till klockan halvåtta vara på, ganska säker på att jag skulle behöva gå upp tidigare ändå.

Jag fick sova ända till halvåtta och kunde lugnt gå till vaccinationskontrollen som låg i stugan intill.

Med nummerlappen i hand på väg därifrån möttes jag av folk som sprang mot utställningsplatsen. Tydligen skulle precis alla valpar in samtidigt kl 08 för en första bedömning. Herrejisses! Raringen låg och sov, hundarna var inte rastade och själv hade jag bara gått upp och traskade runt i mysbrallor och glasögon.

Full speed! Minst sagt. Vi hann precis, de fick ropa efter vårt nummer en stund men vi hann. Men det var inte den starten jag tänkt mig :). Jag skulle köpa halsband i lugn och ro (vilket jag gjorde ändå men det gick jäkligt snabbt), snygga till och stajla Anna Lou och värma upp henne i god tid innan. Perfektionisten och kontrollfreaket vill gärna ha allt i ordning.

Trots all stress gick det bra och hon skötte sig superbra med mycket gåvilja. Lite hetare på mig än vad jag trodde. Kritiken hon fick var så fin så jag blir alldeles varm.

Det känns helt klart speciellt när det är ens egenuppfödda lilla dam. Beröm fick hon också av flera i publiken, det kändes lite extra kul.

Kul var det också att träffa alla gamla schäfervänner plus en del nya bekantskaper. Arrangemanget var toppenfint planerat och platsen helt suverän. Hoppas att det blir på samma plats nästa år också.

Igår hade vi en underbar dag i solen på Årsta havsbad och sen avslutade vi med sen lunch på Årsta slott.


Inga kommentarer: