Sidor

torsdag 5 juli 2012

Så kan det gå

Efter en stund i soffan och en tupplur var jag fit for fight igen. Kroppen var visserligen inte med mig igår (inte idag heller, men det tror jag beror på att jag inte kunnat ta tabletterna på ett tag) men jag kände mig ändå sugen på att göra något.

Jag valde mellan att städa eller åka iväg med hundarna för att spåra och låta de springa av sig på de stora fälten. Båda sakerna blir jag glad av. Bestämde mig till slut för att åka iväg med hundarna, städningen kan vänta.

Tänkte först ta med mig alla på en gång men insåg raskt att det inte var någon bra idé. Det fick istället bli två rundor. Jag började med de små. Stället jag åker till består av flera stora fält där hundarna kan rusa runt så mycket de vill.

Jag brukar välja att gå på det övre fältet som ligger längst bort för det är också det som ligger längst bort från vatten. Mitt emellan några av fälten är ett gigantiskt dike, djupt och brett som en mindre flod. Riktigt sunkigt är det också, brungrönt vatten och gott om vass.

Igår var de på mitt favoritfält och körde ensilage så det fick bli fältet med vattnet i kanten. Bad mistake. Harper var i sitt esse (vilket är en annan historia, henne behöver jag jobba lite extra med några dagar) hon busade och for runt som en liten galning. På inkallningarna kom hon men bara för att vända i väg lika snabbt igen.

Rätt var det var satte hon fart mot äckelvattnet, Anna Lou for efter. Å nej, redan där visste jag vad som väntade. Uff. Harper lyckades förstås stanna precis innan, men lilla elefanten Anna Lou hade inte en chans, med ett ljudligt plask dök hon rakt i. Efter lite bubblande började hon simma in till kanten och lyckades kravla sig upp.

Fy tusan vad hon luktade. Å fy tusan vad jag var osugen på att bada hundar när jag kom hem. Men, men  det var bara att sätta igång. Som tur var kom J hem och hjälpte till. Ja, ja när det var dags att sova hade vi i alla fall två väldigt rena och trötta hundar.

Inga kommentarer: