Sidor

onsdag 4 juli 2012

Neverending story?

Orkar inte ens skriva om eländet. I alla fall inte på ett nyanserat vis. Men väldigt kortfattat, idag har jag varit och träffat neurolog på Karolinska. Nya tester, blodprov och remisser. Ny väntan på svar. Det enda som vi alla är säkra på är att mina muskler är overkligt svaga.

Prova själv. Lägg dig raklång på golvet, lyft huvudet/nacken mot bröstet 30 gånger (som sit-ups, fast med huvudet). Var det svårt? För min del kämpade jag mig till 23, mycket långsamt och med tårarna rinnandes nerför kinderna.

Prova att lyft ett ben i taget upp till nittio grader, upprepa 35 gånger. Jag fick ge upp efter två halvdana försök. Eller stå på golvet och lyft armarna utåt, uppåt, sträckta över huvudet som i en klapp 40 gånger. Jag fick ge upp efter tre försök.

Det var flera "styrkeprov", inga av dem fungerade som de ska. Faktiskt helt obegripligt och jäkligt jobbigt. Reaktionen igår berodde troligtvis på tabletterna jag tar för att kunna röra mig så då fick jag ytterligare en medicin för att skydda magen så att jag kan fortsätta äta de andra tabletterna.

Nu är jag dödstrött och så förbaskat ledsen. Jag vill bara bli bra och vara som vanligt. Jag vill orka och kunna igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stackars dg mrtina du som varit stark som en björn men snart hittar de nog vad det är får vi verkligen hoppas.Kramr till dig.Lottie

Martina sa...

Tack för din omtanke Lottie, det värmer ska du veta.