Sidor

lördag 3 oktober 2009

Hur klimatsmart är du?

Äntligen sovmorgon! Gud så härligt, vaknade utvilad vid tio. Nu har jag suttit vid datorn och roat mig med ett test, hur klimatsmart är du, finns på DNs nya Natursajt.

Jag har blivit ruggigt klimatsmart de senaste åren. För skojs skull svarade jag på frågorna en gång till, utifrån hur det såg ut för några år sedan, när jag inte tänkte på miljön alls.

Mitt nuvarande resultat: Hurra! Dina utsläpp ligger i linje med vad som krävs för en hållbar framtid.
1.3 ton växthusgaser per år
hus 1 ton växthusgaser per år
flyg 0.1 ton växthusgaser per år
mat 0.2 ton växthusgaser per år

För några år sedan: Ajajaj - inte alls bra! Du orsakar mer utsläpp än snittsvensken. Här krävs drastiska åtgärder.
10.1 ton växthusgaser per år
hus 3.5 ton växthusgaser per år
flyg 5.2 ton växthusgaser per år
mat 1.4 ton växthusgaser per år

Inga kommentarer: