Sidor

onsdag 19 mars 2008

Samtal

Nu är det lunch! Sen bär det av på spännande möte.

Läste en krönika i Metro idag på väg till jobbet. En kvinna, minns inte vem, skrev om den bristande sexualundervisningen i skolorna. Hon ansåg att den låg till grund för diverse problem. Att kvinnor inte känner sina kroppar på grund av det. Själv hade hon minsann inte lärt känna sin kropp förrän i fyrtioårsåldern när hon fick barn. Hon menade att om tjejer fick mer information om sina kroppar skulle färre operera sig och ha ätstörningar.

Jahopp? Eller så kanske, kanske det är så att föräldrar ska prata mer med sina barn? Det tycker i alla fall jag.

I söndags satt jag och barnen och grejade med modell-lera. Dottern gjorde stora tuttar på sin figur. De var fyllda med silicon berättade hon stolt.

-Silicon, sa jag, vet du vad det är?
-Ja, svarade hon.
-Vet du nån som har silicon frågade jag.
-Ja sa hon Natacha Peyre.
-Eh, hur vet du det frågade jag.
-De har ju skojat om det på Hey Baberiba, de skulle explodera, o så har ju du berättat om det.

Jag ser nog hellre att det är min uppgift att ge min dotter den information, kärlek och självkänsla hon behöver för att bli en upplyst kvinna som både känner sin egen kropp och vet hur hon ska vårda den.

Inga kommentarer: